Spiderman - Mardrömstårtan

 
 
I helgen fyllde sonen till en gammal arbetskompist 5 år.
William hade önskat sig en spiderman tårta. Men inte vilken spidermantårta som helst..
mer bestämt  "Den gode och Den onde".

Fick skiss av William och precis så här ville han ha den.


Piece of cake tänkte jag.. Jo jo denna tårtan blev allt annat än piece of cake! Ja,det gick bokstavligen troll i den ifrån första stund. Eftersom jag gör precis allt själv i mina tårtor, så har jag upptäckt att varje tårta blir en utmaning i sig. Det verkar hela tiden handla om marginaler både när det gäller ägg, värme (i rum, händer och uign) och den rena turen.
 
Det hela började när jag skulle göra en ny sorts tårtbotten. Fick ett recept från duktiga Simone. Äntligen skulle jag få testa en riktig chokladbotten! Och äntligen, kanske, skulle jag hittat det där receptet som jag kunde använda mig av att skära figurer i vid figurtårtor!
 
Sagt och gjort, jag hivade mig i bakningen och in med botten i ugnen... 30-40 min i ugnen var det som gällde enligt receptet... Och  DÄR kom första motgången.. ICKE heller att 30-40 min räckte här.. 1 timma gick.. Näpp! 1 timma och en 15 min gick... Näpp! Började bli lite svett i pannan.. 1 1/2 timma.. Näpp, bara att ta ut den och chansa. Resultatet... En botten som fortfarande var halvvägs kladdig, men ändå rasade isär. Bara att börja om från början med en ny. Denna gången bar det sig i alla fall, men min botten behövde lite längre tid i ugnen.
 
Sen kom motgång nummer två!! Jag trodde att jag var smart när jag investerade i något som heter modelleringspasta. Ja, för er som inte håller på med tårtor, så kan jag tala om att även den är ätbar. Modelleringspasta.. Jo i mina öron låter det som en jäkligt bra massa att modellera i! !Hållbart och bra, tänkte jag. Precis.. Så tänkte jag, men så var inte fallet! Nog för att vi alla är "barn" i början, men man behöver kanske inte vara det när man har tidspress?! Min idé var att göra en helt egen originell Spndelmannen tårta. Så tanken att placera en STOR spindel uppå tårtan var ett måste! Skapandet drog igång och bit för bit såg det kanon ut.Problemet kom när den skulle torka såpass mycket för att klara stå uppå tårtan. Modelleringspastan var inte vad jag hade förväntat mig! Torkade på ytan men inte inne i kroppen, vilket slutade med att den började spricka och trilla isär.
 
 
STOR skulle den bli som sagt!!
 
Just nu började allt kännas som moment 22.. Gör om, gör rätt!
Lika så blev det med hus-siluetterna, som jag hade bestämt mig för skulle stå upp en bit över tårtbotten nummer två. Köpte färdigt pasta än en gång, för att jag trodde jag skulle vara smart, något som heter Chokladsockerpasta. Chokladpastan skall vara enklare att få riktigt fint svart eftersom den redan har en mörk botten, plus att William ville ha något med lakritssmak på tårtan. Choklad och lakrits tillsamman är ju inte direkt något fel koncept :) Knådade ihop chokladpastan med lakritsessens och svart färg, kavlade ut och fixade till siluetterna. La de på torkning över natten för att stelna såpass att de sedan kunde stå upp, ståtligt på sidan om tårtan. ERROR IGEN!! Dagen efter visade det sig att pastan inte alls torkade. Panik!! Väl ute på nätet får infon av min tårtkompisar att märket Ballina nästintill aldrig torkar :// Skiiiit!! Dags igen... Gör om, gör rätt!! Och nu började det bli riktigt svettigt!!
 
När alla "smådetaljerna" äntligen, till slut, var i ordning, var det så dags att sätta ihop mina tre våningar, plus dekorationen...  Jaaa, varför inte liksom?! Jo då.. Då vill dig sig så att marshmallowsfondanten (MMF) , som jag gör själv och täcker tårtorna med, brukar i normala fall göras på minimarshmallows. Den här gången fick jag inte på något vis tag på mini utan chansade på vanliga. Hade fått tips om att det också funkade. Jag har aldrig tidigare haft problem med fondanten, men nog sjutton skulle den här krångla. Kavlade ut MMF:en och får knåda ihop den, om och om igen. Inte på något vis får jag den att hålla ihop. Den var helt oelastisk och bara smulade sönder. Paniken stiger. Jag måste ju få täckt tårtorna!! Och det var slut på både marshmallows och svart färg här hemma, så jag hade inget annat val! DET MÅSTE GÅ!! Men,det spelade absolut ingen som helst roll vad jag gjorde, så gick det inte! Fick till slut letat upp en mmf som jag gjort tidigare (och hade kvar som tur var) OCH den var svart :)) Korsade fingrarna och hoppades på att den skulle funka. Och tack och lov gjorde den det!
 
Som pricken över i:et så råkade jag ut för ännu en grej som jag aldrig tidigare haft proplem med... MMF:en och sockerpastan svettades naturligtvis, när den väl kom på tårtan. Hade jag inte fodrat tårtan hade jag kunnat räkna med att den kunde svettats, men nu hade jag spacklat hela tårtan med smörkräm, så det skulle inte kunnat bero på det. Slutsatsen blev att fuktigheten i kylen förmodligen var för hög.Som tur va har vi så söta grannar som för bara några veckor sedan gav oss sin kyl och frys när de renoverade om. Så det var bara att dra igång dem i källaren. In med äggkoppar fyllda bakpulver i tårtkartongerna och hoppas på att de skulle  "torka" upp. Puh! Äntligen började jag se att tårtan kunde räddas. Några småsaker till gick tok på vägen, men sätter punkt här. Ja, om inte det här var ett test från ovan så vet inte jag?! 
 
Tur nog fick jag ihop den och William blev en glad kille :) Lyckligt slut på en mardröm utan dess like!
 
Och här är resultatet......
 
 
 
 
 
(den sista bilden är tyvärr tagen innan stjärnorna kom på tårtan)
 
 
Tur nog lyckades jag, mot alla odds, även rädda spindeln :)
 
 
 
 
Publicerat: 2012-07-05 @ 10:14:47


1 kommentarer
Postat av: Simone

Den blev jättefin,härligt när de gick bättre andra gången :D

2012-07-07 - 15:14:27 | URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!